‘Schorsen? Lastpakken zijn meer geholpen met strafregels op school’

cropped-regels_scan.jpgVijfduizend keer werd een leerling geschorst in het afgelopen schooljaar. ‘Stop ermee, want het werkt niet’, schrijft orthopedagoog Astrid Boon. ‘Scholen doen er goed aan eerst minder schadelijke straffen op te leggen, alvorens leerlingen het recht op onderwijs te ontzeggen.’

De Inspectie van Onderwijs rapporteerde over schooljaar 2011-2012 vijfduizend schorsingsmeldingen, die vooral betrekking hadden op VMBO-leerlingen van 13 en 14 jaar. Zij missen veel vaker lessen dan hun leeftijdsgenoten op HAVO en VWO. Gemiddeld verliest een leerling per schorsing drie dagen onderwijs. In totaal gaat het dus gemiddeld om 15.000 gemiste lesdagen.

Scholen hopen dat lastpakken na dit zware geschut ophouden lessen te verstoren, personeel uit te schelden of medescholieren te slaan en te schoppen. Ze moesten beter weten. Veel leerlingen vinden een schorsingsstraf vaak ‘reuze meevallen’. Ze zijn even verlost van schoolwerk en krijgen aandacht van volwassenen. Geen wonder dat ze vaak niet lang daarna opnieuw tegen een schorsing aanlopen. Landelijk neemt het aantal lesverwijderingen en schorsingen dan ook toe naarmate het schooljaar vordert. Deze sancties maken steeds minder indruk en worden daardoor steeds minder effectief.

Nog zorgwekkender is dat uit de cijfers van de Inspectie van Onderwijs blijkt dat de afgelopen negen jaar het aantal schorsingen met meer dan de helft is toegenomen. Steeds vaker missen leerlingen zoveel lesstof dat ze hun leerachterstand moeilijk meer in kunnen halen. Resultaten en motivatie kelderen. Zittenblijven en schoolverlaten zonder diploma dreigt.

Lees verder op Volkskrant.nl

  • Plaats een reactie

    What is 7 + 9 ?
    Please leave these two fields as-is:
    Let op! Om verder te gaan, moet bovenstaande vraag worden beantwoord.